Het nieuwe Nederlands Elftal shirt werd in september gelanceerd door kledingsponsor Nike en de reacties op het thuisshirt waren niet bepaald positief terwijl de meningen over het uitshirt dat overwegend wel zijn. De kritiek komt vooral door de opvallend lichte oranje tint van het thuisshirt.
Waar Nike wel de nodige indruk mee maakt is dat de tenues zijn gemaakt van gerecycled materiaal. De shirts maken onderdeel van het Move To Zero programma wat er onder meer voor heeft gezorgd dat de shirts gemaakt zijn van gerecycled polyester dat weer afkomstig is van plastic waterflessen. Het populaire sportmerk uit de VS probeert daarmee in te spelen op de groeiende behoefte aan milieuverantwoordelijke productiemethoden.
Maatschappelijk streven van Nike
Nike geeft aan positieve stappen te hebben geboekt in het productieproces, maar ook tijdens het bouwen naar wat het een wereldwijde diverse en multi-generationele community noemt. Dat doet het door een bedrijfsmodel dat koolstofvrij en afvalvrij is. Het sportmerk streeft als ondertekenaar van de Fashion Pact Commitment naar een reductie van de broeikasgassen-emissie met 30% in 2030. Daarmee hopen ze in 2050 het doel te bereiken om volledig koolstofneutraal te zijn.
De 3 P’s: People, Planet en Play
In dat FY20 Impact Report heeft Nike het over doelen die gekoppeld zijn aan de drie pijlers van het kledingbedrijf: People, Planet en Play. In 2025 moet 50% van het mondiale personeelsbestand voor 50% uit vrouwen bestaan en moet er daarnaast 125 miljoen dollar zijn geïnvesteerd in projecten die voor raciale gelijkheid staan met een sterke focus voor interne gelijkheid bij Nike. Ook zijn er andere milieudoelen die het sportmerk nastreeft zoals een 10-voudige toename van de productie van gerecyclede of geschonken goederen. Daarbij speelt het gebruik van afval van stortplaatsen een belangrijke rol.
De drager merkt er niets van
Wat de drager van het shirt merkt van het programma? Niets. Er is niets te zien of te merken aan de voetbalshirts die tot het programma behoren dat ze gemaakt zijn van gerecycled materiaal en dat is ook precies wat de bedoeling is. De drager moet volgens het sportmerk zelf niets anders merken aan het shirt en het tenue moet als vertrouwd aanvoelen. Het Nederlands Elftal heeft de shirts al gebruikt en zal op het WK 2022 te zien zijn in Qatar in een licht oranje shirt en een blauw uitshirt. Ook de trainingslijn houdt dezelfde kleurencombinaties aan en zijn verkrijgbaar in de kleuren licht oranje en blauw.